Estudiants d'Infermeria aprenen a desplegar Competències Espirituals

És un projecte d'innovació docent que impulsen la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL i la Universitat d'Alacant

Espirituals3
Participen en el projecte estudiants de 1r i 4t curs d'Infermeria. Foto: FIF

La Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia (FIF) de la Universitat de Lleida desenvolupa conjuntament amb la Universitat d'Alacant un projecte d'innovació docent sobre el desplegament de les Competències Espirituals en estudiants del Grau d'Infermeria. La innovació es porta a terme a través de metodologies actives com tècniques de representació (body-mapping) i simulació conduïdes per professionals experts en l'atenció espiritual en l'àmbit clínic, així com d'una formació teòrica monogràfica.

"La pandèmia ens ha ensenyat que cal incloure nous abordatges que atenguin no només competències tècniques o tecnològiques sinó també competències ontològiques, ja que són essencials per oferir cuidatges de qualitat centrats en la persona des d'una visió veritablement holística i integral", explica la professora de la FIF Laura Martínez.

Per poder oferir aquests cuidatges, cal considerar la persona en el seu conjunt: "És necessari comprendre com l'espiritualitat de l'ésser humà es manifesta i l'impacte que té sobre la salut. El benefici del desenvolupament competencial de les futures infermeres no només aporta un benefici cap a la persona cuidada en ampliar la seva conceptualització i fer un abordatge holístic, sinó que també comporta un benefici vers els mateixos professionals esdevenint un actiu de salut i un factor protector cap al risc de burn out, estrès percebut i malestar psicoemocional percebut pels professionals".

Aquesta innovadora metodologia treballada i potenciada amb els estudiants els permet esdevenir un actiu de salut, "ja que enforteix la vocació i la identitat infermera i possibilita un major rendiment acadèmic, perquè permet donar-li sentit a l'esforç personal".

Aquest curs participen en la innovació estudiants de primer i quart curs del Grau en Infermeria i la proposta "està tenint una acollida excel·lent", segons Martínez, que assegura que properament podran presentar resultats de l'impacte final d'aquest projecte.

Text: FIF/Lidera Comunicació