Professorat de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL visita els campaments sahrauís

L'objectiu del viatge era l'ampliació de pràctiques del grau

Del 3 al 12 de desembre, una delegació de professorat de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida ha visitat els campaments sahrauís, juntament amb un representant de la junta de l'ONG Sàhara Ponent, en el marc del projecte sanitari que tot just endega l'esmentada ONG.

L'objectiu de la visita era valorar les possibilitats d'establir un conveni de pràctiques per als estudiants d'infermeria i de fisioteràpia en alguns dels hospitals i centres sanitaris que desenvolupen activitat assistencial, tant a la capital de Rabuni com al centre hospitalari de la wilaya d'Auserd i als centres d'atenció primària de les daires.

Durant aquests dies es van visitar diversos centres hospitalaris acompanyats per les direccions d'Infermeria de cada centre i es van mantenir diferents reunions amb els agents polítics i governamentals del territori, com la ministra de Salut, Jira Bulahi, i el governador d'Auserd, Mohammed Chej. Al llarg d'aquesta visita es va lliurar als responsables dels centres el material sanitari que la setmana anterior s'havia recollit als campus de Lleida i Igualada.

També es va visitar l'Escola d'Infermeria de Smara, on la delegació de la UdL va tenir el privilegi de compartir amb el professorat d'allà impressions, necessitats i projectes que possibilitin cooperar en un futur immediat i que permetrien, tant als estudiants sahrauís com als de la UdL, millorar competències professionals que revertirien directament en la millora de la salut de les poblacions de referència.

Durant aquests dies, la delegació de professorat de la FIF de la UdL ha pogut realitzar una valoració inicial amb una immersió bastant completa a la realitat del poble sahrauí des d'una visió integral del context polític fins a la concreció de les principals problemàtiques de salut, tant en l'àmbit comunitari com en l'individual.

El balanç general ha estat molt positiu. L'acollida del poble sahrauí ha estat excel·lent i s'ha posat de manifest l'interès a obrir aquests espais d'intercanvi que permeten créixer i millorar el desenvolupament competencial dels estudiants de Ciències de la Salut d'ambdós països, així com del professorat.

S'obre, doncs, un nou projecte de cooperació, una aposta de la Universitat de Lleida per contribuir no només a la generació del coneixement i de la seva transferència, sinó per tal que aquesta esdevingui, de veritat, un recurs per assolir l'equitat i reduir les desigualtats en termes de salut i oferir una formació sensible a la transformació i al compromís social.