La Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL continua amb les classes presencials als campaments de refugiats sahrauís

La pandèmia va aturar el projecte de març a setembre del 2020

Classes presencials als campaments sahrauís
Classes presencials als campaments sahrauís. FIF UDL

Durant el darrer viatge realitzat per la delegació de professorat de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida (UdL) i l'ONG Sàhara Ponent als campaments sahrauís de Tindouf, situats al sud d'Algèria, es van reprendre les classes presencials adreçades als estudiants de fisioteràpia sahrauís, dutes a terme a l'Hospital Nacional de Rabouni.

Aquest projecte, consistent en la formació en fisioteràpia i en ortopèdia a estudiants sahrauís, es va endegar l'any 2017 amb una primera visita per fer un estudi de situació. Fruit de diferents reunions, es va constituir un comitè pedagògic amb professors de fisioteràpia de la UdL, de la Universidad Complutense de Madrid, professors d'infermeria de l'Escola d'Infermeria de Smara, el Ministeri de Salut Pública de la República Àrab Sahrauí Democràtica (RASD) i el comitè d'ortopèdia de Creu Roja Internacional.

Les classes es van iniciar el setembre del 2019, però la pandèmia va aturar el projecte de març a setembre del 2020, moment en què es reprenien les classes de ciències bàsiques de la salut en format presencial i impartides pels professors de l'Escola d'Infermeria sahrauí.

El novembre del 2020, malgrat haver esclatat pocs dies abans la guerra entre el poble sahrauí i el Marroc, el Ministeri de Salut sahrauí va proposar continuar amb les classes de fisioteràpia en format online, donada la impossibilitat de dur a terme mobilitats de professors a causa de les fortes restriccions que des del març del 2020 intenten blindar els campaments davant la pandèmia de Covid-19, de difícil maneig en un sistema sanitari pobre en recursos.

Atenent l'esmentada demanda, els professors de la UdL i els de la Universidad Complutense de Madrid es van organitzar per impartir classes en format online als alumnes sahrauís durant els primers mesos del 2020. A aquestes classes van succeir-les les vacances contemplades en el calendari lectiu i diversos mesos de pràctiques clíniques.

En pocs mesos haurà finalitzat aquesta formació. Llavors serà el moment de fer-ne una avaluació. També caldrà, per una banda, estudiar les ubicacions laborals dels fisioterapeutes graduats i, per altra banda, consolidar la fisioteràpia als campaments, facilitant l'accés a la formació continuada i als recursos materials necessaris per al desenvolupament de la tasca assistencial en fisioteràpia.