El Campus d’Igualada acull la tercera sessió de II Congrés de Transhumància i Camins Ramaders de Catalunya

Sota el lema “Transhumar per preservar i habitar els territoris rurals”, el tercer eix del II Congrés s’ha celebrat del 27 al 29 d’octubre

CongrésTranshumància_JordiMarcè (6)
II Congrés de Transhumància i Camins Ramaders de Catalunya al Campus d'Igualada |Foto: Lidera Comunicació

El Campus Universitari d’Igualada-UdL ha acollit el II Congrés de Transhumància i Camins Ramaders de Catalunya, organitzat per l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu (IDAPA), l’ARCA, l’Escola de Pastors i Pastores de Catalunya i la Universitat de Lleida per posar en valor aquesta pràctica i la xarxa de camins ramaders de Catalunya.

El Congrés, que compta amb tres eixos temàtics, s’ha celebrant durant el mes d’octubre a diferents seus del territori. El primer eix “Des(xifrant) la ramaderia extensiva: reptes i estratègies de futur”, es va celebrar del 6 al 8 d’octubre al Pont de Suert i el segon, que porta el lema “Transhumància: activitat ancestral i eina de desenvolupament territorial”, va tenir lloc a Amposta del 13 al 15 d’octubre.

L’última sessió d’aquest Congrés transhumant, que porta el títol “Transhumar per preservar i habitar els territoris rurals” s’ha celebrat del 27 al 29 d’octubre al Campus d’Igualada. La jornada, que va estar inaugurada el divendres al matí pel regidor de dinamització econòmica de l’Ajuntament d’Igualada, Jordi Marcè; el delegat del Rector pel Campus Universitari d’Igualada, Carles Capdevila; i el director de l’IDAPA, Pere Porta, va durar tot el dia amb diferents activitats, ponències i debats. Durant el congrés s'han abordat temes com el present i el futur de la transhumància, els nous models de gestió, l’impacte climàtica en les pastures i com aquest pot afectar, la viabilitat econòmica, sostenible i mediambiental de la modalitat de pastura i la crisi energètica dins la ramaderia.

La primera edició del Congrés es va celebrar el 7 i el 18 d’octubre de 2016 i va ser un èxit en assistents, ponències i experiències que s’hi van expressar i que va concloure que calia avançar en la classificació dels camins ramaders, que els camins ramaders i l’activitat transhumant obre oportunitats econòmiques més enllà de l’aprofitament ramader, i que calia reconèixer el paper dels ramaders i pastors en la gestió del territori. Ara, aquesta segona edició del Congrés de Transhumància i Camins Ramaders de Catalunya sorgeix de la inquietud sobre la situació actual del sector i de la voluntat de continuïtat després de l’èxit i l’acollida que va tenir la primera edició. Els objectius principals d’aquesta segona edició continuen sent la posada en valor de la transhumància i la xarxa de camins ramaders de Catalunya.

Es pot consultar el programa del II Congrés de Transhumància i Camins Ramaders de Catalunya al següent enllaç: Transhumancia – Transhumància i camins ramaders a Catalunya

Text: Lidera Comunicació