La logística, un sector amb una alta demanda laboral però que no troba treballadors

NOTI77
Blog GEOIL: "Parlem de l'Enginyeria Industrial i la Logística"

El sector de l’Organització Industrial i la Logística ha estat un dels sectors a l'alça que s'ha vist imprescindible durant el confinament, amb un increment total de compres, el 60% de les quals les han fet nous compradors i en què la mitjana mundial de compra per internet s'ha doblat: ha passat del 15% al 30%.

Per tant, sembla evident que especialitzar-se avui en logística i en e-commerce és sinònim de trobar feina. I els experts asseguren que aquesta tendència continuarà també quan la pandèmia hagi acabat ja que l’'e-commerce ha arribat per quedar-se i la sortida professional està, doncs, garantida.

De fet, aquesta tendència a l’alça de la logística ja ve de lluny. L’any 2019, segons càlculs de l’Institut Nacional d’Estadística, el sector va superar el milió de treballadors.

La tendència positiva del mercat logístic és general a Espanya, però especialment ho és a Catalunya, on el pes econòmic del sector és d’un 13% del PIB, segons un informe elaborat per Pimec Logística. Existeixen diversos factors que afavoreixen aquest escenari: una concentració industrial i de consum molt important i un fàcil accés a Àsia i a Amèrica gràcies a ports, aeroports, zones franques i zones logístiques especialitzades.

No obstant aquest panorama positiu topa amb el principal repte del sector: cada vegada és més difícil per al mercat trobar professionals que responguin a les noves necessitats de professionals qualificats en digitalització i noves tecnologies. Es fa evident una manca de talent capaç per fer front als nous reptes tecnològics i digitals del sector.

Un informe de Randstad, elaborat la tardor del 2018, assegura que el dèficit de talent és un problema important, “més pronunciat” que en altres sectors. De fet, més del 60% de les empreses logístiques consultades en l’informe manifesten problemes a l’hora de trobar treballadors aptes.

Per tal de pal·liar aquest dèficit l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida imparteix des de fa dos anys al Campus Igualada-UdL el Grau en Enginyeria en Organització Industrial i Logística , únic en l'oferta pública de Catalunya, la demanda del qual s'espera que s'incrementi notablement arran de la necessitat creixent de professionals del sector